onsdag den 17. februar 2010

Havnen - udsigten

Liste over efterladt inventar: Gamle redningsbælter. Et askebæger i glas med et logo for en maskinfabrik i Kastrup. Falmede cerutpakker fra halvfjerdserne. Mørnet cockpit pressening. To tanke til opbevaring af brændstof og ferskvand - ikke tilsluttet. En tom benzindunk, grøn, gammel, et snørklet logo. Gullige A4 ark med resultater fra for længst overståede kapsejladser. Pensler med træskæfter. En hel del udefinerbare genstande i metal - stænger. Plasticdunke. Diverse ubrugelige skruetrækkere. Etc....

Jeg tømte alt løsøret ud af båden, så det lå i en stor spraglet dynge på bådopbevaringspladsen. Jeg begyndte at sortere. En del var ubrugeligt og måtte kasseres, noget havde affektionsværdi og tog plads i mit hjem - askebægeret for eksempel. En meget let og smuk glasgenstand. Resultatlisterne blev samlet og lagt i en mappe, sammen med de øvrige oplysninger om båden jeg havde fået overdraget i forbindelse med handlen. Gamle kvitteringer på sejl fra en sejlmager, hvor telefonnummeret har så få cifre, at man ser en omstillingsdame for sig. Et sort/hvid foto af båden fra den storhedstid. Alt sammen små spor af en fortid.

Jeg opbevarer en del genstande, der kan tages i brug igen, når skibet bliver søsat. Tovværk, fendere og andet. En lampe fra kahytten har jeg måttet kassere, da metallet var blevet så sprødt, at flager faldt af, da jeg tog den op og studerede den, så den an og betragtede en æstetik, der for længst er gået af mode.

På den måde er ting forvitret, ting genetableret og ting smidt ud. Listen er længere end det jeg beskriver her, og en endelig optælling vil tage form senere. Af alle de genstande jeg har smidt ud, huske jeg naturligvis kun en smule. Det er erindringens lov.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar